Bedres uz ceļiem un auto vadītāju aptašķīto gājēju sāga

Tuvojoties pavasarim, dabā ir vērojamas pārmaiņas, īpaši - uz Latvijas ceļiem, uz kuriem, līdz ar sniega nokušanu, paveras jaunas bedres. Šajā sāgā es negribētu pievērsties tik daudz ceļu būves kvalitātes aspektiem, bet tieši braucējiem, kas pārvietojas pa koplietošanas ceļiem.

Ceļu satiksmes likums ceļu definē kā jebkuru satiksmei izbūvētu teritoriju (autoceļu, ielu, prospektu, šķērsielu un tamlīdzīgas teritorijas visā platumā, ieskaitot brauktuvi, ietves, nomales, sadalošās joslas un saliņas). Tātad ceļš ir satiksmei izbūvēta teritorija, tai skaitā - brauktuve + ietve. Pa brauktuvi brauc auto, pa ietvi pārvietojas gājēji.

Autovadītājiem apdzīvotās vietās atļauts pārvietoties ar ātrumu, kas nepārsniedz 50 km/h, ja vien nav uzstādītas citas ceļa zīmes. Ceļu satiksmes noteikumu 99.pants nosaka, - "Transportlīdzekļa vadītājam jābrauc ar ātrumu, kas nepārsniedz noteiktos ierobežojumus, ņemot vērā ceļu satiksmes intensitāti, transportlīdzekļa un kravas īpatnības un stāvokli, kā arī ceļa un meteoroloģiskos apstākļus (īpaši redzamību braukšanas virzienā)." Tātad - atļautais ātrums ir no 0 - 50 km/h.

Daudziem no gājējiem ir pazīstama situācija, kad viņus apšļāc garām "zemu lidojošs" auto. Latvijā būs grūti atrast normatīvo aktu, ar kuru varētu saukt pie atbildības autovadītāju. Tomēr pasaules praksē, piemēram, Apvienotajā Karalistē (Anglijā) ir normatīvais regulējums (Section 3 of the Road Traffic Act 1988), saskaņā ar kuru vadītāju var sodīt par nesaprātīgu auto vadīšanu līdz par 5000 mārciņām un piešķirot 3, līdz 9 soda punktus, kā arī auto vadīšanas tiesību atņemšanu uz noteiktu laiku.

http://www.perrys.co.uk/

Uz šo brīdi Latvijā šāda normatīvā regulējuma nav, līdz ar to braukšanas stils pa peļķēm tiek atstāts uz katra vadītāja godaprāta un sirdsapziņas. Īpaši labi regulējuma trūkums ir redzams Skanstes ielā autobusa pieturā "Sporta iela", kur lietus apstākļos tieši pie pašas pieturas izveidojas gigantiska peļķe un kur pieturā stāvošie autobusa pasažieri regulāri tiek apšļakstīti no jaukajiem auto vadītājiem. Lieki piebilst, ka vadītāji neizvēlas braukšanas ātrumu īpaši zem 50 km/h, kas ļautu ievērot līdzcilvēku tiesības uz personas fizisku neaizskaramību.

Ņemot vērā to, ka dzīvojam vietā, kur ik pa laikam uznāk ziema un gaisa temperatūra nokrīt zem 0 atzīmes, kā arī to, ka valsts nav spējīga nodrošināt ceļu perfektu stāvokli, būtu pienācis laiks ieviest vai vismaz uzsākt diskusiju par šādu pieklājības normas ieviešanu mūsu Ceļu satiksmes noteikumos un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā.

Komentāri
EKO-terors
24.01.2017. 17:48
Problēma piārmkrt ir jau pašu pilsoņu tiesiskajā apziņā! Ja neviens šādus cīkas nemēģinās iesūdzēt, vai no tiem piedzīt kompensācijas, tad tie tikai vairosies! Tātad no katra mūs ir atkarīgs, kāda būs mūsu rītdiena!

Lai pievienotu komentāru, vispirms ir jāielogojas portālā